Process Design
1-طراحی فرآیند بیانگر روش ساخت فرآیندهای جدید در سازمان است به نحوی که همراستا با استراتژی کسب و کار باشند.
2-تیم طراحی فرآیند شامل گروهی متشکل از رهبری ارشد، مالکین فرآیند و ذینفعان آن است که در ساخت فرآیند دخیل هستند.
3-تیم طراحی فرآیندهای سازمان میبایستی شامل متخصصین موضوعی، ذینفعان، مشارکتکنندگان در فرآیند و مشتریان فرآیند باشند.
4-در زمان طراحی یک فرآیند جدید میبایستی مواردی به شرح زیر مد نظر قرار گیرند:
4-1-طراحی در جهت تقویت فعالیتهای دارای ارزشافزوده
4-2-ایجاد کار در جایگاهی که بیشترین نیاز به آن احساس میشود.
4-3-ایجاد یک نقطه ارتباط مناسب با مشتریان سازمان
4-4-یکپارچهسازی فرآیندهای مختلف
4-5-کاهش تبادلات در فرآیندها
4-6-کاهش تعداد گروههای اطلاعاتی
4-7-ایجاد بیشترین امکان استفاده از اطلاعات در زمانی که به آن نیاز است.
4-8-تصاحب و دریافت اطلاعات برای یکبار و به اشتراکگذاری آن با کلیه واحدها
4-9-طراحی مجدد فرآیند قبل از انجام اتوماسیون اداری فرآیندها
4-10-طراحی واحدهای اندازهگیری مطلوب در سازمان
4-11-استانداردسازی فرآیندها
4-12-در نظرگرفتن تیمهای مکانی و شبکهای داخلی و برونسپاری شده
5-فعالیتهای مرتبط با طراحی فرآیندهای سازمان به شرح زیر است:
5-1-طراحی فرآیند از طریق مدلسازی و سایر ابزارهای مورد نیاز
5-2-تعریف فعالیتهای فرآیندهای جدید
5-3-تعریف قواعد کسب و کار در فرآیند جدید
5-4-تعریف تبادلات مابین فعالیتهای فرآیند
5-5-تعریف واحدهای اندازهگیری فرآیند.
5-6-ایجاد امکان مقایسه فرآیندها و الگوبرداری از فرآیندهای مشابه و استاندارد
5-7-انجام شبیهسازی و تست فرآیند
5-8-تهیه طرح پیادهسازی فرآیند
6-عوامل بحرانی موفقیت عبارتند از رهبری، مالکیت فرآیند، تیمهای افقی
7-طراحی فرآیند باید با رویکرد بهبود مستمر دنبال گردد تا اینکه برای فقط یک رخداد و در یک زمان خاص دنبال شود.
8-کسب و کارهای مختلف میبایستی به سرمایهگذاری بر روی مدیریت فرآیندهای کسب و کار متعهد باشند تا بتوانند از منافع کارایی فرآیندها بهرهمند گردند.
9-همه فرآیندهای سازمان باید همسو با نیازمندیهای مشتریان سازمان باشند.
@bpmcbok