process performance management
1-هر فرآیند یک معیار یا واحد اندازهگیری دارد که با میزان کار یا خروجی بدست آمده از فرآیند مرتبط است.
2-چهار رکن کلیدی جهت اندازهگیری فرآیندها موجود هستند که عبارتند از: زمان، هزینه، ظرفیت و کیفیت
3-معیارهای مؤثر معمولاً به شاخصهای کلیدی عملکرد منتهی میشوند که دارای 12 ویژگی به شرح زیر میباشند:
3-1 -همسویی با اهداف و استراتژیهای شرکت
3-2-یک مالک که درقبال خروجیهای فرآیند متعهد است.
3-3-پیشبینی اندازه و مقادیر عوامل ایجاد ارزشهای کسب و کار و آنهائی که شاخصها را به مقادیر عملکردی مطلوب و مورد انتظار پیش میبرند.
3-4-قابلیت ردیابی و پیگیری اطلاعات به نحوی که کاربران قادر به تفکیک اطلاعات به منظور پیشرفت عملکرد فرآیندها باشند.
3-5-اندک در تعداد، بر روی افراد مربوط و به تعداد کمی از فعالیتهای با ارزش افزوده بالا و یا بر روی اثربخشی کلی فرآیند تمرکز داشته باشند.
3-6-آسان برای شناخت و درک، شاخصهایی که شفاف و مستقیم قابل شناسایی و درک هستند.
3-7-ایجاد یک نما و چشمانداز همتراز و مرتبط از آنچه که اندازهگیری شده است.
3-8-متحولکننده(تغییردهنده)، شروعکننده تغییرات مثبت در سازمان باشند.
3-9-استانداردسازی شده، به همین سبب میتوانند با سایر شاخصها در میان سازمان یکپارچه شوند و جهت الگو برداری از سایر صنایع مرتبط نیز مورد استفاده قرارگیرند.
3-10-محتویگرا، قراردادن عملکرد فرآیندها در یک مستند با تعیین اهداف و آستانه تحمل، به همین سبب کاربران میتوانند میزان پیشرفت خود را در طول زمان اندازهگیری کنند.
3-11-تقویت و استحکام، از طریق افزایش میزان پرداختها و ایجاد تشویق و انگیزش در پرسنل سازمان
3-12-وابستگی، در فواصل زمانی معین مورد بازنگری و بهنگامسازی قرارگیرند.
4-اندازهگیری عملکرد فرآیندها امکان دارد که یا به صورت دستی و یا به صورت مکانیزه از طریق ابزارهای نرمافزاری پیشرفته [1]BPMS انجام شوند.
5-نگاشت جریان ارزش، هزینهیابی بر مبنای فعالیت و روشهای آماری، سه متدولوژی یا راهکار عمومی مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل و آنالیز اندازهگیری عملکرد فرآیندها هستند.
6-تعریف شبیهسازی فرآیندها، تشریح و تصویب رفتار و ویژگیهای یک فرآیند از طریق یک سیستم دیگر است.
7-به منظور پایش پیوسته عملکرد واقعی فرآیندهای سازمان، ابزارهای پشتیبانی تصمیم برای مالکین فرآیندها و مدیران بسیار ضروری و پر اهمیت هستند.
8-هوشمندی کسب و کار جهت مدیریت و کنترل عملکرد فرآیندهای سازمان کاربرد دارد. زمانیکه هوشمندی کسب و کار در سطح بنگاه ایجاد میشود این سیستم، اطلاعاتی راجع به فرآیندهای افقی سازمان و عملکرد آن فرآیندها به صورت واقعی ارائه کرده و اطلاعات را به صورت گیجهای اندازهگیری داشبورد نمایش میدهد.
9-عوامل بحرانی موفقیت جهت مدیریت عملکرد فرآیندهای سازمان به شرح زیر است:
9-1-تمرکز توأمان بر روی افراد سازمان و فرآیندهای سازمان
9-2-اطمینان از اینکه افراد سازمان کلیه فعالیتهای فرآیند را شناسایی و درک کردهاند و نه اینکه فقط فعالیتهای خود را میشناسند.
9-3-اطمینان از اینکه چگونه فرآیندهای سازمان به معیارهای عملکرد عملیاتی سازمان گره خورده و با آن همسو شده است.
9-4-اطمینان از اینکه افرادی که طراحی و تأئید فعالیتهای فرآیندها را انجام میدهند همان کسانی هستند که فعالیتها را انجام میدهند.
[1] BPMS:Business Process Management Suites
@bpmcbok
نظرات کاربران:
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point.
You clearly know what youre talking about, why
waste your intelligence on just posting videos to your blog when you could be giving us something informative to read?