مدل مرجع فرآیندی-SAP Solution Composer

یکی از راهکارهای اصلی جهت طبقه‌بندی فرآیندها، الگوبرداری از مدلهای مرجع در حوزه تخصصی می‌باشد. دراین خصوص سازمان‌ها و شرکتهای مختلف اقدام به گردآوری وتجمیع اطلاعات طبقه‌بندی فرآیندهای کلان سازمان از دیدگاه پورتر نموده‌اند که برخی جزئیات در مستندات قبلی ارائه گردیده است. دراین میان شرکت SAP از طر...

بیشتر بخوانید...

مدلهای مرجع فرآیندهای کسب و کار

مدلهای مرجع یا چارچوب‌های فرآیندی، چارچوب‌های پایه‌ای استاندارد به منظور تسهیل در امور تجزیه و تحلیل و آنالیز فرآیندها هستند. چارچوب‌ها عموماً به منظور نمایش بهترین دیدگاه در خصوص چگونگی عملکرد فرآیندهای سازمان کاربرد دارند. نمونه این گونه فرآیندها در حوزه مدیریت زنجیره تأمین را می‌توان در خصوص ...

بیشتر بخوانید...

طبقه‌بندی فرآیندی-زنجیره ارزش پورتر

بر اساس مطالعات منابع مرتبط با زنجیره ارزش Value chain، طبقه‌بندی فرآیندهای سطح اول سازمان در سه گروه عمده قابل انجام است. 1- فرآیندهای مدیریتی 2-فرآیندهای پشتیبانی 3- فرآیندهای  بدنه اصلی سازمان شایان ذکر است که طبقه‌بندی انجام شده از دیدگاه آقای پورتر در خصوص کلیه بنگاهها کاربرد دارد. نباید فر...

بیشتر بخوانید...

زنجیره ارزش فرآیندهای سازمان-Value Chain

منابع دراختیار بشر محدود میباشد و رقابت جهانی برای تصرف سهم بیشتر بازار از سوی شرکتها شدت گرفته است. تعدد بنگاه ها و شیوه های نوین تولید، استفاده از منابع را بیشتر وسریعتر کرده است.رقابت بین شرکتها برای دستیابی به منابع بیشتر ، بیش از پیش بالا گرفته است. ازطرفی شرکتها بدنبال راهی برای ایجاد مزیت...

بیشتر بخوانید...

دی وی دی آموزشی مدیریت فرآیندهای سازمان

دی وی دی آموزشی مدیریت فرآیندهای سازمان-زبان مدلسازی BPMN2 آماده ارائه و تحویل به مشتریان گرامی میباشد. به منظور جلوگیری از تکثیر غیرقانونی این بسته آموزشی، اقدامات لازم برای رمزگذاری انجام گرفته است.سرفصلهای اصلی دی وی دی آموزشی در قالب سه موضوع اصلی ارائه گردیده است . سایر جزئیات در فایل پیوست...

بیشتر بخوانید...

راهکار مدیریت۲-دوره آموزشی مدیریت فرآیندهای سازمان

دومین کارگاه راهکار مدیریت، با هدف ارائه موضوعات مدیریت فرآیندهای سازمان در روزهای 4 و5 شهریور برگزار گردید.در این کارگاه آموزشی موارد زیر مورد بررسی قرار گرفت 1- تعاریف و مفاهیم مدیریت فرآیندهای سازمان متدولوژی AVE 2-زبانهای مدلسازی فرآیندهای سازمان - bpmn2 3- مدل عملیاتی صدور بیمه از طریق نرم ...

بیشتر بخوانید...

تبدیل وضعیت موجود به وضعیت بهبودیافته فرآیند

[تبدیل وضعیت موجود به بهبودیافته]نحوه تغییر وضعیت فرآیند در ابزار مدلسازی BPMN2  جهت مشاهده جزئیات بر روی تصویر کلیک بفرمایید.

بیشتر بخوانید...

۷-برخی اشتباهات مدلسازی در گیتهای تصمیم

یکی از المانهای بسیار مهم در ایجاد انواع مسیرهای فرآیند المان Gate Way یا دروازه تصمیم‌گیری می‌باشد.بر اساس انواع حالتهای مختلف اشتباهات استفاده از این المانها به شرح زیر قابل ذکر است. 1-   ارتباط Intermedita Event  ها با Gate Way هم در ورودی آن و هم از خروجی آن امکان‌پذیر نمی‌باشد. ارتباط مستقی...

بیشتر بخوانید...

۶-استفاده نادرست از Sequence Flow در ارتباط با زیرفرآیندها

یکی از عمده‌ترین اشکالات در مدلسازی فرآیندهای سازمان تلاش برای ایجاد ارتباط مستقیم مابین المانهای فرآیندها با اجزاء زیرفرآیندهای مورد استفاده در آن می باشد. در شکل زیر اشکالات به شرح زیر قابل ذکر است. 1-   در اولین ایراد ملاحظه میگردد که سعی شده است فعالیت A مربوط به فرآیند مستقیماً به فعالیت B‌...

بیشتر بخوانید...

۵-استفاده نادرست از بردارهای ارتباطی رلهای یک فرآیند

یکی از اشتباهات عمده در مدلسازی فرآیندهای سازمان استفاده نادرست ازPool  و Lane می باشد. رلهای مستقل در مدلسازی نقش اصلی فرآیند را برعهده دارند که عمدتاً یک رل اصلی در فرآیند موجود و سایر رلها دریافت کننده یا ارسال کننده داده به/از فرآیند می باشند. قانون زیر در مدلسازی فرآیندهای سازمان الزامی است...

بیشتر بخوانید...

۴-استفاده نامناسب از رخداد پیغام

استفاده نامناسب از رخداد پیغام 1- یکی از کاربردهای نادرست رخدادهای پیغام(Message Events) اتصال آنها به یک رل خارجی(Pool) از طریق جریان پیغام می باشد(Message Flow). این امر اصولاً نادرست بوده و عملاً معنی آن امکان ارسال پیغام از یک مبدأ به یک مقصد معین است، به همین سبب در نمودار شکل زیر همانگونه ...

بیشتر بخوانید...

۳-استفاده نامناسب از رخداد زمان

استفاده نامناسب از رخداد زمان یکی از المانهایی که در مدلسازی BPMN2 به اشتباه مورد استفاده قرار میگیرد،‌ رخداد زمان می‌باشد. 1-   یکی از کاربردهای مهم رخدادهای زمان در ابتدای فرآیند وشر وع آن می‌باشد که رخداد آغازین زمان نامیده میشود. ازرخداد آغازین زمان به عنوان عامل تعیین‌کننده زمان شروع فرآیند...

بیشتر بخوانید...

۲-عدم استفاده صحیح فعالیتها و رخدادها

کاربرد فعالیتها و رخدادها در برخی موارد کاربردهای نادرست فعالیتها و رخدادها، سبب ایجاد اشتباهاتی در مدلسازی فرآیندهای سازمان میگردد. موارد اشتباه 1-   در شکل زیر ملاحظه میگردد که در ابتدای شروع فرآیند یک فعالیت تحت عنوان شروع فرآیند ایجاد شده است. این نکته اشتباهی است چرا که همه فرآیندها با یک ر...

بیشتر بخوانید...

۱-عدم استفاده صحیح از بردارهای ارتباطی

درخلال انجام مدلسازی فرآیندهای سازمان بر اساس استاندارد BPMN2 انواع اشتباهات رخ میدهند که عمدتاً بر اساس پیش‌فرضهای مدلسازی می‌باشند در ادامه سعی میگردد شرح مختصری در خصوص ایرادات مذکور ارائه گردد. در خلال انجام مدلسازی فرآیندهای سازمان بسیاری از المانهای مدلسازی حذف میگردند. از جمله میتوان به P...

بیشتر بخوانید...

اشتباهات رایج در مدلسازی فرآیندهای سازمان

ابزار مدلسازي فرآيندهاي سازمان به عنوان زبان مشترك كليه پرسنل سازمان بيانگر وضعيت گردش داده و جريان عمليات در سازمان است. درك مفاهيم و المانهاي اين استاندارد سبب ميگردد كه مدل فرآيندي تهيه شده به بهترين نحو ممكن وضعيت موجود سازمان را نمايش دهد. برخي اشتباهات رایج در مدلسازی فرایندهای سازمان به ش...

بیشتر بخوانید...
بالا